Stress behoeft Release

Al ruim 6 weken zitten we in de lockdown. Angst speelt hierbij een grote rol op het wereldtoneel. Angst die opgeroepen wordt wanneer we geconfronteerd worden met een onbekend virus, een onzichtbare vijand. We volgen zo goed mogelijk alle regels op om besmetting te voorkomen. Maar de angst blijft.

Na zoveel weken zonder persoonlijk contact, aangepaste werkzaamheden thuis met daarbij de zorg voor het onderwijzen van onze kinderen, zelfs mogelijk verlies van werkzaamheden met alle gevolgen van dien, worden we tot op onze botten geraakt. De machteloosheid groeit.

We voelen ons overgeleverd aan een onzichtbare vijand. We hebben er geen controle over. Angst verkrampt en maakt klein. Machteloosheid voelt onmachtig en verlammend en maakt radeloos.

 

Er wordt momenteel al gesproken over de gevolgen op langere termijn, wanneer deze stress als chronische stress zijn tol zal eisen. Klachten zoals bijvoorbeeld slaapproblemen, depressie en hoofdpijn worden door velen ervaren. Langzamerhand groeit tevens de weerstand; we willen het heft weer in eigen hand nemen. Controle terugnemen over ons leven.

 

Stress heeft enorm veel impact op ons lichaam. Wanneer we onder stress staan, schiet het lichaam in de vecht-vlucht modus, waarbij allerlei stresshormonen worden aangemaakt. Dit is een gezonde reactie van ons lichaam. Al onze zintuigen spelen hierbij een rol: Als je je hand tegen een kachel stoot, trek je snel terug. Als je een toeter hoort of auto op je af ziet komen, spring je aan de kant. Als je een brandlucht ruikt, ga je op onderzoek uit. Als je iets wat bedorven is, proeft, spuug je het meteen uit. De stressreactie heeft hierbij zijn functie gehad en na de actie wordt het weer losgelaten en herstelt het lichaam zich. Momenteel worden onze zintuigen enorm overprikkeld met betrekking tot corona. We zien de beelden op tv of lezen artikelen. We horen iedere dag mededelingen en verhalen over het virus en de gevolgen ervan. Keer op keer wordt ons lichaam in de vecht-vluchtmodus gebracht, maar we hebben weinig manieren om in actie te komen. We horen het aan, we zien het aan… en voelen ons angstig, machteloos etc.

 

Maar wat kunnen we doen om ons totale systeem, lichaam en geest, te versterken of te ontspannen? Ons niet weerloos overgeleverd te voelen aan deze onzichtbare aanval op ons bekende en zo vertrouwde bestaan.

Je hebt het vast al eens ergens gehoord of gelezen: we worden teruggeworpen op onszelf. En daar zit naar mijn idee de sleutel: Denk eens aan muggen die stilstaand en vertroebeld water zoeken, wanneer het water helder is en weer stroomt, verdwijnen ze weer even snel!

Wij hebben een bloedvatensysteem waar bloed doorheen stroomt, een lymfevatsysteem waar lymfe doorheen stroomt en een energetisch systeem waar energie doorheen stroomt. Blokkades veroorzaken stilstand. Hef de blokkade op en het stroomt weer. Onze gezondheid begint bij onszelf en dit geeft ons tegelijkertijd de controle terug om het heft in eigen hand te nemen en te zorgen voor ons eigen lichaam en geest!

 

Overgave

Allereerst is het van groot belang uit de weerstand te gaan en te accepteren dat het is zoals het is. Weerstand geeft alleen nog maar meer stress en je kunt de situatie toch niet veranderen. Weerstand houdt je vast in de status quo en houdt je weg bij verandering. Verandering is nodig om de energie weer te laten stromen. Overgave geeft ontspanning en biedt ruimte om te kijken hoe nu verder te gaan. Meditatie, de natuur ingaan of ademoefeningen bieden hiervoor goede mogelijkheden.

 

Zelfreflectie

Wanneer je vanuit overgave nieuwsgierig kunt zijn naar alles wat zich in jou afspeelt, zonder oordeel, krijg je zicht op jouw systeem. Welke gedachten spelen hierbij een rol? De gedachte “wat als ik ziek wordt?” geeft direct een paniekgevoel. En je adem schiet waarschijnlijk omhoog. De gedachte “wat als ik mijn bedrijf niet overeind kan houden?” brengt direct onzekerheid en houdt je ‘s nachts wakker. De gedachte “nu kan ik mijn moeder niet eens bezoeken?” geeft machteloosheid en verstramt je spieren. Kortom, de gedachte veroorzaakt het gevoel en de emotie en dat leidt tot de daarbij behorende fysieke reactie.

Ook een gedacht is energie. En energie volgt de gedachte. Dit is een natuurlijke wet. Dus als je je aandacht voortdurend vestigt op niet-voedende gedachten, zal dit in de fysieke wereld zijn vorm krijgen. Voel je hier niet schuldig over, neem enkel waar. Probeer dankbaar te zijn dat je je dit nu bewust bent, zodat je een mogelijkheid hebt om dit te veranderen. 

Wanneer je je bewust wordt van de continue stroom van onrust veroorzakende gedachten, breng je gedachten dan tot rust. Kies voor gedachten die ondersteunend werken. Kies voor gedachten die vertrouwen en rust oproepen. En geef jezelf de tijd om hier mee te oefenen, want een oude programmering is niet zomaar ineens omgezet. Dat kost tijd.

 

Kom in actie

Ons lichaam heeft het nodig om in actie te komen. Onze stresshormonen blijven mogelijk onafgebroken aangemaakt worden, want het pandemie is nog steeds actief. Ons lichaam blijft daardoor in de stressmodus, zonder dat er lichamelijke activiteit volgt. Dit betekent dat de gezonde vecht-vluchtreactie in stand gehouden wordt en ongezond wordt omdat het niet meer tot ontspanning wordt gebracht. De ademhaling blijft hoog, de bloeddruk gaat omhoog, de spijsvertering vertraagt, de hartslag gaat omhoog, spieren spannen zich en er ontstaat onderdrukking van het immuunsysteem, dus meer vatbaarheid voor ziekte.

Het is dus van groot belang dat we fysiek in actie komen door onder andere veel te blijven bewegen (wandelen stimuleert het lymfesysteem en immuunsysteem), gezond eten (80% van het immuunsysteem bevindt zich ter hoogte van de darmen), doe frisse lucht en zonlicht op (zonlicht stimuleert vitamine D-productie en ademhalingsoefeningen versterken het immuunsysteem) en drink voldoende water om afvalstoffen af te voeren.

Daarnaast is het ook van groot belang om mentaal in actie te komen. Nodig jezelf uit om vanuit liefde met zelfreflectie jouw geprogrammeerde gedachtestroom om te buigen naar ondersteunende gedachten. Welke gedachten brengen je vertrouwen? Vraag jezelf regelmatig af hoe het met je gaat, zonder kritiek, zonder oordeel, maar om jezelf bij de les te houden. Merk je dat je weer terugvalt in eindeloos gepieker, weet dan dat je dit kunt ombuigen. Neem de tijd voor jezelf en wees geduldig met jezelf. Doe liefst dagelijks meditatie adem- en ontspanningsoefeningen (deze hebben een positief effect op het immuunsysteem). Geef je hart de ruimte door je aandacht te richten op datgene waar we bewust voor kiezen en waar wel invloed op hebben: ons eigen wezen, ons eigen denken, ons eigen zijn. Adem ruimte in, adem spanning uit.

 

Lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je lichaam is de meest betrouwbare informatiebron en geeft feilloos aan wat wel of niet goed voor je is. Luister naar de signalen van je lichaam, luister naar je hart en laat het denken ten dienste staan van je hart en niet andersom.

Stem Je Zelf af op jouw innerlijke bron en jouw innerlijk weten.

 

Wil je hier begeleiding bij dan nodig ik je van harte uit om contact op te nemen. Momenteel geef ik gratis mini-consulten. Voel je vrij!

Donya Martin

www.stemjezelf.nl

donyamartin@live.nl